Působení volných předpínacích lan tzv. monostrandů

Předpínání konstrukcí dodatečně vloženou volnou předpínací výztuží je v dnešní době aktuálním tématem, a to zejména v oblasti zesilování mostů, ale i rekonstrukcí všeobecně. V praxi se setkáváme s úspěšným využitím této metody při zesilování občanských, průmyslových i inženýrských staveb nebo při záchranných pracích cenných historických objektů. Často je jedním z požadavků investora původnost konstrukce a z toho pro projektanty plynoucí omezení sanačních zásahů. Právě v těchto případech je dodatečné předpínání vhodnou technikou zesílení a zachování původní stavební konstrukce.

Ve studii jsou prohloubeny znalosti o působení předpínacích lan v sedlech, konkrétně o použití volných předpínacích lan tzv. monostrandů, které jsou v oblasti rekonstrukcí staveb nejvíce vhodné pro své charakteristiky. V mnoha stávajících objektech se setkáváme s dispozičními nebo stavebními problémy, které ne vždy umožňují vytvoření vhodné trajektorie předpínacích lan v dodatečně vrtaných kanálcích. Zejména dodržení normou stanovených minimálních poloměrů zakřivení lan, které jsou předepisovány hodnotou 2 ⁓ 2,5 m, není v praktických aplikacích možné. V praxi se běžně setkáváme s poloměry nižšími, které nejsou v současné době dostatečně prozkoumány z hlediska teoretického, technologického i konstrukčního řešení.

Vizualizace zkušebního dílce
Vizualizace zkušebního dílce
© 2020 Svoboda Adam, Ing.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky